» Lektion i söndags

Nu äntligen ska jag skriva lite om dressyrträningen i söndags. För er som inte riktigt hängt med och undrar varför jag bloggar så dåligt - har gjort en Facebook-grupp "Triumph born" där jag uppdaterar om dagarna. Har inte alltid tid att blogga utförliga inlägg, så fb-gruppen har blivit en mikro-blogg och denna skriver jag i om jag bland annat vill skriva långt, lägga upp många bilder eller filmer.

Iallafall så kom Linda ut till gården i söndags och höll lektion för mig och Trisse. Först fick vi (eller jag) träna på att inte få min skänkel så långt bak när jag vill hålla ut honom på volten. När det fungerade och han slutade välta inåt fick jag höja innerhanden istället för att ta ett ledande med den, för att få ställning i nacken och inte i hela halsen och huvudet. Fungerade fint och han var jättefint. Gjorde detta i skritt och trav i båda varven.

Sedan fick vi göra lite framdelsvändningar, vilket Trisse så stolt gjorde, ungefär som han tänkte "detta har jag minsann lärt mig". Sedan fick jag göra en som vi kallar det, bogvändning ;-) Syftet var att få honom att bli lite sladdrigare och inte så motsträvig i bogen. Han har inga problem med att fladdra med baken överallt och nu vill vi även att bogen ska gå och flytta lika fint. Där sitter en del av galopp-problemet tror jag. Trisse tyckte vi var knäppa som försökte göra något annat och han gjorde några vanliga framdelsvändningar (med attityden: jag vet bäst) innan han hajade vad vi var ute efter :) Det är en bestämd herre det där ;)

Sen skulle vi göra något så enkelt som att följa fyrkanten men här spårade det ur :) Vi var överallt utom på spåret. Fick då rida minimala serpentinbågar och ställa utåt på långsidorna och inåt på kortsidorna, då sa det klick och då var han kalasfin :)

Efter en skrittpaus skulle vi träna vänster-galoppfattningar över bom. Gjorde 10-15 fattningar, 2 av dessa tecknade han för höger, 2 gånger travade han över, resten tecknade han för vänstergalopp men höll den inte och 2 gånger fattade han vänstergalopp superfint och behöll den 4-5 språng. Helt klart godkänt då det varit omöjligt förut!

Sedan tog vi högergalopp där jag faktiskt fick kräva lite idag, inte bara att han skulle ta galoppen. Fattade från skritt, gick kanon ett par gånger och i en jättefin galopp där han söker sig nedåt även fast han tycker det är skitjobbigt. Sista galoppfattningen tog vi klockrent från trav också. Skitfin var han! Så jäkla roligt!

Travade av honom (han var skitfin!) och skrittade sen av honom. Är så kul att vi har höjt lägstanivån betydligt, så fin som han var från början (och han blev ju finare och finare ju mer jag red) var han inte ens på slutet sist vi red lektion och lektionerna innan det.

Fick förfrågan om att vara med på hoppträning idag igen och även om jag gärna vill så blir det dels för tätt mellan träningarna tycker jag (kanske inte om man hade råd men jag har ju dåligt med pengar och är då bättre att träna några veckor hemma istället för att träna för tränare varje vecka). Nästa träning blir nog efter nästa löning, blir så träningssugen när han går såhär fantastiskt bra! Fina hästen :-)




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback