» ♥ Dressyrträning 1/3

Tränade dressyr på Ekeby igår - bästa lektionen någonsin! Det gick så himla, himla bra! ♥
 
Först fick vi träna på att böja hästarna ordentligt, nu kan jag kräva en massa böjning av Trisse motför vad jag har kunnat, han har nämligen blivit mycket starkare och stabilare! Det gick bra när jag gjorde rätt, först blev Trisse lite frustrerad men när vi kommit igenom det klickade det till och han gick jättefint! Gjorde samma sak i trav och böjde och ställde, han var jättefin i formen även om han blir lite hängande i mig ibland ♥
 
Vi provade efter en stund högergaloppen, han tar fattningen men han håller inte igång galoppen sen. Detta är för att han har en sådan jädra bra galopp, han orkar helt enkelt inte. Han var väldigt lösgjord sedan innan också vilket gör att han inte heller orkar riktigt, han har ett väldigt bra driv i galoppen utan att det går fort.
 
Sedan skulle vi ju testa den där jädra vänstergaloppen. Han tog till en början bara höger, när jag korrigerade honom (genom att peta med spöet på baken på vänster sida) blev han frustrerad och for iväg. En gång kastade han sig in i sargen också - som tur var blev jag inte klämd. Sedan följde säkert 10 minuter till av bara höger-galoppfattning, sedan tog han vänster och höll den ett halvt varv! Efter det fick han massa beröm och jag hoppade av fort som attan, som belöning. Hoppas att han förstod vad han gjorde rätt :-)
 
Han fick en massa beröm idag, han gör saker så lekande lätt på en gång jämfört med hur Lorden gjorde det. Hon sa också att Trisse har väldigt bra förutsättningar för att bli en fin ridhäst, han håller ihop sin kropp på ett helt annat sätt än Lorden :-) Han är inte på Lordens nivå än, men han kommer dit ♥ Redan på lördag om en vecka är det dags för nästa lektion!
 
Idag åkte jag ut till stallet och pysslade om Trisse, han var lite svullen nedanför kotan på vänster bak. han hade två småsår där som jag gjorde rent (säkert därför han var lite svullen), sedan fick han gå ut i hagen igen. Imorgon kommer jag rida en sväng igen, tror svullnaden kommer vara borta då, om inte är det bara bra om han får röra lite lätt på sig :-) Han var inte varm eller så :-)



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback