» Hopptävling 23/3 2013

Vi hopptävlade idag också. Vi började på 30 cm (clear round-klass), vi var felfria men jag red skitdåligt och ritten var inte i balans någonstans. Tror att jag rider mycket slarvigare när det är lägre. Fick klippa bort ljudet ur den filmen då jag skrattar som en galning under ritten – roligt ska man ha! :-))

Inför 50 cm ritten analyserade jag och kom fram till att jag skulle ta det lugnt i grundomgången och rida noggrant och på säkerhet. Skulle vi bli felfria och komma till en omhoppning skulle jag satsa på att rida honom i balans – inte rida som en galning. Alltså, i grundomgången höll jag ju planen. I omhoppningen ser ni att han busar till det efter hinder nummer 2 (det är ju SKITSKOJ att hoppa), efter det studsade han i princip bara på stället. Jag hade inte tänkt rida så snävt som jag gjorde, det bara blev så.

Han är inte det minsta lat heller utan nu är det snarare så att jag får bromsa. Inför omhoppningen så skötte han allt själv och jag bara styrde. På näst sista hindret blev det allt för snävt (mitt fel), hade jag stöttat upp honom sa hade han hoppat där. Nu blev det en tvekan och sedan ett hopp som resulterade i en rivning. Utan rivningen hade vi varit 2a. Det är dock inte hela världen, se bara hur bra han vänder (på stället typ) och att han på vissa ställen faktiskt har vänster galopp i korta stunder (exempelvis när han brallar i omhoppningen). Älskade Trisse!

PS. I 30cm filmen missade pappa att det var 8 hinder, han filmade bara till hinder nummer 7.







Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback