» Banhoppning

Idag fick Trisse hoppa en liten bana :-) Ni vet murduken som jag sydde i höstas? Den la jag under ett hinder, på bredden. Ungefär som en vattenmatta alltså. Första gången vi hoppade det hindret sprang Trisse emot det så glatt, han såg inte mattan under hindret förrän vi var påväg över hindret. Resultatet blev ett jämfota hopp med 2m marginal över hindret och Trisses huvud långt, långt ner. Det var ju läskigt! Jag höll på att få smaka grus kan jag säga :-) Efter det hoppade han lite långt åt vänster för att slippa hoppa rakt över mattan, när jag korrigerade honom sen hoppade han fint :-)

Hoppade bana efter det, första gången gick det verkligen inte bra. Tempot var bra, sprången mindre bra. Han gick lite på tomgång och hade inget tryck i steget. När jag analyserade innan nästa runda bestämde jag mig för att prova att reta honom lite med spöet på bogen (bara kittla lite). Han skulle ha så mycket tryck i sig att det kändes som att han skulle slå över i galopp när som helst. Med detta tänk gjorde han en kanonrunda! Vi hoppade även en bom mot ett lågt räcke i galopp två gånger, när han hoppar i galopp känns det verkligen lekande lätt.

Efter det travade och skrittade vi av innan han fick gå in i stallet, bli avsvampad och fick mat. På tal om mat så har jag ökat på med hans pellets och olja - jag tycker nämligen att han har tappat lite hull igen. Jag håller stenkoll på det där med hans hull, han tappade ju en del i höstas också. Han äter ju jättebra (och mer än gärna!) så det är ju inte det som är problemet. Jag får hålla fortsatt koll helt enkelt!
 


» Tilde

Hej hej!
Du vet inte om några typ pay and jumps i sommar? :)

Svar: Hej! :-)Njae inte såhär på rak arm, men kolla på den här hemsidan: http://payandride.se så hittar du en hel del :-D Hoppas allt är bra med dig och hästen!
Carolina Gustafsson

2013-05-10 // 09:58:46
» Tilde

Okej får kolla där! :) det är bara bra! Superkul att komma hem och få rida igen, nu ska det tränas! :D

2013-05-10 // 21:38:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback