» Trisse idag

Red ut samma sväng som igår, Trisse gick och stannade var och varannan meter i början och kollade på saker. Han gick dock framåt igen de 15 första gångerna och jag hann tänka "vad duktig han är som inte försöker backa ner i diket" (han brukar oftast stanna först och sen få för sig att inte gå). Just när jag tänkte detta stannade han och försvann ner i diket ;-) Det var inte så farligt, man måste tajma honom rätt bara. När han stod rakt åt det håll jag vill ha honom åt så petade jag till honom lite försiktigt med spöet på bogen och röt till lite samtidigt, sen gick han så snällt så!

Jag har lärt mig att detta är en häst som aldrig får göra som han vill (som tex stanna och lukta på blommor), är man snäll mot han där så försöker han ta sin bestämmanderätt ytterligare lite längre och vända hemåt igen. Man får vara lite hård mot honom, iallafall tills man kommit en bit på väg. Eller hård är jag inte, men han får inte stanna helt enkelt.

Resten av ridturen gick bra, han är lite pigg bara. Hade head-setet i öronen och fick tre samtal under ridturen (varav ett från jobbet) - bra att alltid vara nåbar ;-)

Jag har bestämt att jag ska minska ner Trisses havre när han är så här yr i bollen som han varit de senaste dagarna :) Imorgon ska jag köpa insektsspray åt honom samt en presenning så att jag kan träna lite TRAB med honom :-)

Jobbar 16-21 idag, orkar inteeeeeee!!




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback