» Pay and jump, UPK 3/8

I lördags var vi till Uppsala ponnyklubb för att hoppa en pay and jump. Min plan var att vara på plats vid klockan 16 när sekretariatet öppnade. Själva tävlingen började klockan 17 och jag skulle starta rätt så direkt. Vi var efter en del felåkningar på plats vid 16.40! På något vänster hann jag ändå rida och hoppa fram (även om det var direkt in på framhoppningen som gällde).

Idag skulle vi hoppa 50 & 60 cm och jag tänkte redan innan att detta skulle gå dåligt. Det var 30 grader varmt, Trisse hade stått i släpet 2,5 timme och en obefintlig framridning. Jag tänkte också att om det går dåligt så är Trisse ursäktad.

Vi började med 50 cm. På första hindret tvekade han lite, jag petade då med spöet på bogen och då hoppar han – men river istället. Hoppar fint till 4an som var ett alternativhinder där man kunde välja på att hoppa bank eller ett vanligt hinder. Jag provade banken (han har aldrig sett något sådant tidigare). Han drog sig lite åt vänster men hoppade både upp och ner på ett fint sätt om en något tveksamt. Hinder nummer 7 var också ett alternativhinder där man kunde välja mellan två vanliga hinder. Han hoppade hela banan jättefint, synd bara på rivningen på första hindret. Resultatet i 50 cm blev alltså fyra fel :-)

I 60 cm försökte jag väcka upp honom lite bättre, jag ville ha honom lite mer på tårna. Fattade galopp innan första hindret som han höll något sånär. Han hoppade jättefint och tog banken mindre tveksamt och ännu finare denna gång. Jag såg dock på bilderna att jag måste ta tag i min sits och följsamhet över hinder. Fy tusan alltså, stackars Trisse. Måste inse att han inte är som Lorden och tvärnitar i tid och otid, han hoppar ju allt man styr på. I alla fall, vi var felfria i 60 cm vilket var mycket mycket mer än jag vågat hoppats på! (Fler bilder kommer i separat inlägg)

 



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback